O PROJEKCIE

Pytaj o polskie, szukaj dobrego mięsa wieprzowego.

Custom Image

Główna ideą projektu jest uświadomienie konsumentów, aby podczas zakupów zwracali baczną uwagę na kraj pochodzenia produktów. Kampania ma na celu wyrobienie u konsumentów nawyku sprawdzania etykiet, pytania sprzedawców, czy produkty, które oferują są rodzime. Dodatkowo chcemy uzmysłowić osoby odpowiedzialne za zakupy domowe, że polskie mięso wieprzowe jest zdrowsze od importowanego, jest objęte stałą kontrolą podczas całego procesu produkcyjnego, przechodzi krótką drogę transportową od producenta do punktu sprzedaży. Mięso wieprzowe pochodzące od polskiego producenta daje gwarancje najlepszej jakości smakowej oraz zachowanych walorów odżywczych. Polska jest pięknym krajem, z wielkim bogactwem lasów, rozległych równin, z malowniczymi łanami zbóż i ciągnących się kilometrami rzek. Nasze dziedzictwo kulinarne kształtowało się poprzez łączenie wpływów słowiańskich z germańskimi, przenikającymi się z naszą własną tradycją. Polska w swojej historii była często okupowana, dzielona między obce mocarstwa, zmienne koleje losu pozostawiły po sobie różne ślady, także kulinarne. Po potrawach na polskich stołach możemy często poznać z jakiego regionu kraju ktoś pochodzi. Jednak w każdym z regionów Polski ceni się niezmiennie mięso wieprzowe i wszystko, co można z niego przyrządzić – od szynki po zimne nóżki, od kotleta po kiełbasę. Mimo faktu, iż Polacy od morza, aż po Tatry, kochają wieprzowinę i jedzą ja bardzo często, nie zdają sobie sprawy, że przyrządzając tradycyjnego kotleta schabowego, używają bardzo często do jego wyrobu mięsa wieprzowego, które wcale nie pochodzi z Polski, lecz na przykład z Danii bądź z Niemiec. Stąd też powstała idea wdrożenia naszej kampanii „Pytaj o polskie, szukaj dobrego mięsa wieprzowego”. Główną ideą naszego projektu jest uświadomienie konsumentów o wysokiej jakości polskiego mięsa wieprzowego, potwierdzonej licznymi certyfikatami oraz o szerokim spectrum jego walorów zdrowotnych. Uważamy, że na sytuację polskiej wieprzowiny na rynku mogą wpłynąć trzy grupy docelowe:

KONSUMENCI:

Konsumencie! – sprawdzaj, jaki jest kraj pochodzenia mięsa, które kupujesz. Wybieraj produkty pochodzące z Polski! Ostatnie badania zachowań konsumenckich w naszym kraju wskazują jednoznacznie na to, że Polacy bardzo chętnie chcieliby kupować polskie produkty i potrawy. Wielu z nich przejawia w swoich zachowaniach tzw. patriotyzm zakupowy. „Przeciętny Kowalski” coraz częściej zdaje sobie sprawę, że kupując polskie produkty, inwestuje w rodzimą gospodarkę. Niestety świadomość konsumencka nie jest na tyle dobra, aby z szerokiego wachlarza produktów wyeksponowanych na półkach sklepowych wybrać te polskie. 23% pytanych Polaków uważa, że na produktach brakuje jasnego i czytelnego oznakowania, że produkt pochodzi z Polski. Świadczy to o tym, że trend świadomej konsumpcji jest w naszym kraju coraz silniejszy. Polacy chcą widzieć siebie jako świadomych konsumentów, coraz częściej wyszukują w różnych źródłach szczegółowych informacji o produktach. Sprawdzają metody produkcji, skład oraz pochodzenie, pytają znajomych o opinie. Niestety, okazuje się, że w przypadku zakupu mięsa konsumenci nie przykładają tak wielkiej wagi do sprawdzenia jego kraju pochodzenia. A przecież wystarczy przy okazji zakupu zapytać ekspedientkę skąd pochodzi mięso, które wkładamy do koszyka. Być może na początku wprawimy ją w koncentrację, ale zmusimy do uzyskania takiej informacji. Powtarzalność tych zachowań spowoduje, że właściciele sklepów zaczną zwracać uwagę na pochodzenie mięsa, które sprzedają w swoich sklepach. Zatem , drogi konsumencie: Pytaj o polskie, szukaj dobrego mięsa wieprzowego!

PRODUCENCI
Producencie! – znakuj czytelnie kraj pochodzenia mięsa. Konsumenci szukają polskich produktów!

Polska produkcja wieprzowiny jest prowadzona na wysokim poziomie i z bardzo dużym poziomem bezpieczeństwa konsumenckiego. Nie zawiera szkodliwych substancji, zanieczyszczeń mikrobiologicznych i jest pod stałą kontrolą już na poziomie zakładu ubojowego. Obecnie polska wieprzowina posiada zmniejszoną zawartość tłuszczu, została „odchudzona przez producentów”, jest mniej kaloryczna i charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą, co z punktu widzenia zdrowia publicznego ma bardzo istotne znaczenie. Ostatnie badania wykazują, że konsumenci oczekują, aby mięso wieprzowe wyróżniało się nie tylko wysoką jakością smaku, bardzo dobrą wartością odżywczą i było tanie, ale coraz częściej interesują się także sposobem produkcji w całym łańcuchu „od pola do stołu”, który ma zapewnić jeszcze większą gwarancję w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego i dobrostanu zwierząt. Zaspokojenie potrzeb coraz bardziej wymagających konsumentów nie jest dla producentów łatwe – jednak wiele udało się zrobić. Z uwagi na to, że coraz większa ilość konsumentów zwraca uwagę na to, co je i kupuje, dba o swoje zdrowie i sylwetkę, w ciągu ostatnich dwudziestu lat polskim naukowcom i producentom wieprzowiny udało się odchudzić ją bardzo mocno. Nowe badania pokazują, że 100 gram boczku nie zawiera już 500 kcal, a 300. W przypadku szynki jest to 120 kcal, a schabu 130 kcal. Polskie świnie w „wersji slim” udało się uzyskać na skutek pracy hodowlanej, odpowiedniego żywienia i postępowania ze zwierzętami. Polskim producentom udało się zmienić naprawdę wiele, aby zaspokoić potrzeby konsumentów. Uważamy, że polscy przedsiębiorcy i producenci powinni znów wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, tym razem dotyczącym wskazania kraju pochodzenia mięsa i odpowiednio oznakowywać rodzime produkty, tak, aby kupujący mogli z łatwością dokonać wyboru poszukiwanego produktu. Stąd też nasz apel do polskich producentów: „Bądźcie dumni ze swoich produktów, pokażcie skąd pochodzą!”

GRUPA HORECA
Goście krajowi i zagraniczni szukają polskich produktów, chcą wiedzieć, które są nasze, rodzime.

Kolejna grupa, która może w sposób wymierny wesprzeć promowanie polskich produktów to grupa HoReCa. HoReCa- określenie sektora hotelarskiego oraz gastronomicznego (ang. Hotel, Restaurant, Catering/Café). Sektor HoReCa obejmuje instytucje związane z usługami hotelarsko-gastronomicznymi. W 1949 roku właściciele hoteli, restauracji i kawiarni założyli w Zurychu międzynarodową organizację w obronie swoich praw, a skrótem HoReCa zaczęto określać całą branżę. Obecnie większość przedsiębiorstw skupionych w tym sektorze to małe i średnie firmy, zatrudniające głównie młode osoby. Sektor hotelarzy i restauratorów nie może pozostać obojętnym wobec potrzeb i gustów potencjalnych klientów. Powinni oni wybierać produkty przez nich preferowane, czyli zgodnie z najnowszymi badaniami, pochodzące z Polski, często produkty regionalne, wykonane zgodnie z tradycyjną recepturą. Wśród polskich konsumentów pojawiła się moda na regionalne smaki. Lubelski kugel, mazurski pokuczaj , kwaśnica w Tatrach, podlaskie kartacze, śląskie jaskółcze gniazda z wieprzowiny. Kuchnia regionalna święci triumfy. Powróciła nie tylko na domowe stoły Polaków, ale króluje w restauracjach. Bardzo wiele polskich dań regionalnych przyrządza się na bazie wieprzowiny, więc restauratorzy powinni zadbać o to, aby przygotowywać polskie dania z polskiego mięsa. Bo przecież wiadomo, że jedzenie smakuje najlepiej tam, gdzie urosło i gdzie je wyhodowano. Nie tylko Polacy, ale i goście zagraniczni pokochali polską kuchnię regionalną i wybierają ją coraz częściej z menu. Naszym zdaniem, świetnym sposobem na zwrócenie uwagi konsumentów na pochodzenie produktu jest wprowadzenie do kart menu oznaczenia ”Produkt polski” oraz znakowanie w hotelowych restauracjach produktów śniadaniowych, które są zazwyczaj bardzo różnorodne, za pomocą wykałaczek z flagą „Produkt polski”. Takie działania pozwolą zbudować silną, rozpoznawalna markę naszej polskiej żywności.